Koncepcja zapewnienia łączności w tunelu kolejowym w Szwajcarii (2 warianty)


Jest to całkowicie fikcyjny projekt studialny, choć sam tunel kolejowy w pobliżu Berna jest prawdziwy. Chodziło w tym projekcie o przedstawienie naszego potencjału przy rozwiązywaniu podobnych zadań inżynierskich.

W pracy przedstawiliśmy dwa warianty technicznego rozwiązania problemu pokrycia sygnałem GSM wnętrza pociągu poruszającego się w tunelu. Jedno z nich to użycie anten (w tym przypadku anteny szczególnie nadającej się do tunelu ze względu na jej charakterystykę kierunkową), drugie rozwiązanie to pokrycie za pomocą dość typowego dla tunelu kabla promieniującego. Link do projektu:

Kto zajrzy do projektu, zauważy dość szczegółowe rozliczenia poziomów sygnału dla obu wariantów. Całość zaopatrzona jest w pewne ilustracje, do których wykorzystaliśmy narzędzie programowe własnej roboty. Program ten (z użyciem MS Visio) jest w stanie przedstawić „przekrój” w dowolnej odległości od anteny, na którym w skali barw przedstawiony jest rozkład poziomu sygnału radiowego. Uwzględnione są przy tym obie charakterystyki promieniowania anteny oraz moce nadawanego sygnału, jak również wysokość mocowania anteny nad gruntem i jej pochylenie. Poniżej przykładowa stronica z wynikami użycia programu

  

oraz zrzut ekranowy aplikacji podczas pracy nad rysunkiem.